Skip to content

Sundhed hvad er det

21. november 2010
tags:

Hvad er sundhed egentligt?

Det spørgsmål stiller jeg ofte mig selv ikke mindst fordi jeg gennem mit daglige arbejde med sundhed, rådgivning og træning har kunder der spørger mig til råds om sundhed.

Men er svaret helt indlysende. Mange tror jo at det handler om at spise grøntsager og ingen usunde fødevarer, samt at dyrke motion. Det er også delvist rigtigt.

I mine øjne er sundhed meget mere. Det handler i første omgang om at være glad. Hvis du har glæden i dit liv vil du nemmere overskue at spise sundt og overskudet til motion er højere. Men det er jo en selvforstærkende proces. For når du motionerer – specielt ved konditionstræning hvor du virkelig får pulsen op – udskiller kroppen endorfiner. Endorfiner er hormoner som giver kroppen og hjernen glæde. Denne glædesrus kan gøre dig helt afhængig af motion fordi den støtter dig i at være glad. På den måde får du et større overskud i dagligdagen og kan bedre spise mere sundt.

Så for mig at se vil en sund livsstil handle om cirklen glæde – sund kost – motion. Men skal der tilføjes mere til cirklen???

Hvad synes du?

No comments yet

Skriv et svar

