Skip to content

Hvilken vejrtrækning

29. november 2010

Så blev det tid til at trække vejret her oven på en god men meget social weekend. Men hvad er det jeg siger. Jeg trækker jo vejret hele tiden. Det er der jo ikke noget nyt i. Kroppen klarer det jo så fint selv. Jeg kan jo bare følge med. Eller kan jeg??

Selv om vejrtrækningen er et af de fysiologiske systemer i kroppen vi kan påvirke aktivt er der ikke mange af os som sætter os væk en stund og bare trækker vejret. Vi har travlt med alle vores gøremål, men ville du måske sige at leve livet. Men for mig er vejrtrækningen også en rigtig vigtig del af livet. Det er her at jeg kan hente en masse energi uden at det nødvendigvis behøver at tage mig en masse tid. Ved at ilte min krop med dybe vejrtrækninger opnår jeg ikke blot at få mere ilt til mine muskler og finde mere ro i min krop. Min hjerne får også mere ilt og dermed kan jeg bedre tænke og koncentrere mig. Det er da vigtigt når jeg nu som i dag skal ud og holde et stort foredrag på Herlev Sygehus om sundhed.

Så måske du også skulle prøve det. Jeg kan i hvert fald anbefale det på det kraftigste og hvis ikke for at blive bedre til at trække vejret så for at opleve hvordan kroppen bare tager i mod denne gode behandling du pludselig giver den.

Til jer sportsfolk  og motionister er der også en anden fordel. For er man lidt tosset med sport så ved vi at det kan være vanskeligt at restituere hurtigt nok. Der sidder så megen dejlig syre i musklerne under træningen og i dagene efter er de trætte og ømme. Men den gode dybe vejrtrækning hjælper også her. Du giver i træningen din krop mulighed for rykke grænsen for hvornår du får syren i dine muskler. Mælkesyren er jo et resultat af anaerob træning dvs. hvor dine muskler ikke får tilstrækkeligt med ilt i forhold til at lave en aerob træning. Derfor vil din dybe vejrtrækning udsætte denne proces. Tillige vil du også restituere hurtigere fordi dit system fungerer bedre og der vil være en bedre transport af affaldsstoffer væk fra musklerne. Tillige vil muskulaturen genopbygges hurtigere. Alt det bare fordi du har siddet og trukket vejret dybt .

Men hvor længe skal vi gøre det og skal det være hver dag?

Ja hver dag skal det helst være. Det er da også vigtigt at du tager tid til dig bare lidt hver dag. Brug i starten 10-15 min. på at trække vejret dybt. I starten skal du bare gøre det på den måde du har lyst til. Så kan du altid sidenhen give dig i kast med nogle af de mere avanceret vejrtrækningsøvelser. Sæt dig eller læg dig til rette. Det vigtigst er at du har det godt og at du ikke skal bruge kræfter på at sidde eller ligge.

Giv dig så tid ved at slukke mobilen og computeren, trække stikket ud til den stationære telefon og i det hele taget indstil dig på den tid som du har sat af.

Prøv en gang det er ikke svært…….

 

 

No comments yet

Skriv et svar

