Skip to content

Den bedste træning

6. december 2010
tags:

Hvad er den bedste træning? Det spørgsmål får jeg ofte, fra mine kunder og andre i min omgangskreds.

Er zumba svaret, er det løb eller noget helt tredje. Umiddelbart er svaret klart for det er jo helt individuelt. Moden dikterer ofte hvad det er vi skal. Som det er lige nu er det jo enormt in at lave zumba eller diverse arvarter heraf. Løbet er også stadig trendy selv om sneen lægger en dæmper på lysten og muligheden herfor.  Når mange i ens omgangskreds træner en bestemt typer er det nemt også selv at starte her ikke mindst fordi vennerne er meget optimistiske over hele situationen.

Men spørger man mig. Så er mit svar ikke at følge med på moden, men heller ikke nødvendigvis at lade være. Det vigtigste er først og fremmest at træningen stemmer overens med dit behov og formåen. Så har du et bestemt ønske/mål skal du gå efter det i din træning. Det vil sige vil du gerne tabe dig, så skal du lave en konditionstræning, der giver dig mulighed herfor. Sammenholder vi nu zumba og løbet. Er der ingen tvivl om at løbet kan give dig bedst mulighed for et vægttab. Grunden her til er, at du kan presse dig hårdst i løbet, og at denne hårde træningsform forbrænder flere kalorier pr. tid. I begyndelsen er det dog næsten lige meget om du laver zumba eller løb for du skal først godt i gang med et løb inden at det giver dig ekstra meget.

Der er altså flere forskellige faktorer, som spiller ind for valget af træning. Hvis du gerne vil have et liv, hvor du kan tage bedst muligt vare på dig selv og samtidigt minimere risikoen for smerter pga. fx stillesiddende arbejde eller andet. Så skal du have styrkende øvelser ind i din dagligdag. Der er mange måder at lave styrkende øvelser på. Det er lige fra Pilatés, stram op, cross fit, Kettlebelt eller reel styrketræning i maskiner og meget mere. Her er det igen vigtigt at se på dit behov, men der er ingen tvivl om at det vigtigste i mine øjne er at du kommer i gang og går til den når du laver styrkende øvelser. Det er ikke godt nok at du bare synes det er lidt tungt og at du syrer til i muskulaturen. Du skal mærke at dine muskler bliver brugt, måske brænder lidt eller ryster.

Så hvad mener jeg er den bedste træning!! Styrken er umiddelbart det vigtigst og det er fordi den tager så lang tid at blive god/stærk til. Konditionstræningen kan du træne op forholdsvist hurtigt (her taler vi indenfor måneder). Så skal du prioritere skal du vægte styrketræningen højt. Du bliver også bedre til din konditionstræning hvis du er stærk (ikke body tung, men har stærke muskler).

En tredje vigtig ting ved din bedste træning er, at den tiltaler dig. Du skal synes det er spændende, sjovt og motiverende for ellers vil du have svært ved at holde dig til ilden og måske give op alt for tidligt.

Så ud og i gang med din sjove styrkende træning, hvor du måske får plads til konditionstræningen.

God fornøjelse

No comments yet

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: