Skip to content

Ansvar for sig selv og hvem har ”skyld”.

10. februar 2011

Jeg overhørte i går en samtale mellem 2 mennesker, tydeligt den ene var i forsvar, frustreret og følte sig presset, ikke af modparten med af noget andet.

Dette tyngede hos personen,  derfor spurgte jeg her til morgen ind til personens velbefindende, vedkommende fortalte at hun personligt havde det godt, men hun følte sig hængt ud af en tidligere kollega. De havde lovet hinanden at samarbejde og nu havde hun ”skylden” for at det ikke lykkedes.

Ved uddybning viste det sig, at hun ikke var i stand til at differere imellem, hvad der lå i denne skyld. Hun følte bare, at når den anden valgte at rejse, måtte det være hendes skyld.  At den anden sikkert fortalte grimme historier om hende.

Hvor ofte får vi en følelse, der giver os skyld, men som ikke har grobund i virkeligheden, vi kan ihverttilfælde ikke vide det. Et er sikkert du kan ikke gøre hele verden glad, nogle vil elske dig og dine handlinger, andre mener noget andet. Sådan er livet, det er også det der gør livet spændende, udfordrende og udviklende.

Vigtigt er det, at holde fast i sig selv, tage ansvar for sig selv og ikke straks ”tage det tog” der køre til ”jeg har nok skyld”, for hvis du tager skylden, tager du også ansvaret, hvordan skal det gå, hvis tankerne er hos en anden, kan du ændre noget og fuldføre ansvaret, for en anden person? NEJ.  Så bliv hos dig selv og tag ansvar for din verden, lad være at føle det nok er ….., for hvem siger det? Igen bliver handling umulig.

En følelse kan max. vare 15 minutter, resten af det krudt vi bruger på ”emnet” er tanker, disse kan blive store og tunge, fylde rigtig meget. Er jeg god nok? Hvorfor gjorde jeg..? o.s.v. Eller du kan vælge (ja det er et muligt valg) at tænke Jeg er et unikt menneske, jeg gør en forskel ved at…, jeg kommer til at fejle, fordi jeg er et menneske, jeg kan rette det op igen.  Altså vælge at tænke gode tanker om sig selv, på denne måde bliver ”løsningen” og ansvaret i dig og du kan handle, ligesom modparten oplever du yder for det gode og derved også ændrer sig, da vi spejler os i hinanden. Dette giver lette skuldre og livslyst, alt ser lysere ud.

Jeg er overbevist om at går du ud i verden og tror på egne muligheder, så tager du ansvar for dig selv og så vil verden skinne tilbage til dig. – Rigtig god rejse.

Skrevet af: Ernæringscoach Eva Beierholm Bendtsen

No comments yet

Skriv et svar

