Skip to content

Hvilken træning er bedst lige efter fødslen?

26. januar 2012

Hvornår skal du gå i gang med træningen efter fødslen?

Jeg kan stadig huske da jeg for lidt over 8 år siden havde født min første datter. Det var om aften og da jeg vågnede næste morgen og tænkte puha nu kan jeg da lige hvile lidt efter min hårde fødsel. Ja så kom der en sød sygeplejerske ind på stuen og sagde til mig. ”Godmorgen Jean. Når nu du har spist din morgenmad, så har vi lidt mor/barn gymnastik inden på den store stue (ja det var før krisen)”. Jeg tænkte ”åh gud, skal jeg allerede træne”. Men ja selvfølgelig skal du da det – præcis som mig. For det betyder jo ikke nødvendigvis, at du skal styrte rundt eller træne maksimalt. Det betyder omvendt at du skal i gang med at mærke din krop igen og at du skal arbejde med at få styr på dit korset som har været under en hård forandring både i graviditeten og i fødslen.

Bækkentræning med knibeøvelser er vigtige og absolut uundgåelige, men en anden god træningsform for dit korset er Pilatés træning. Pilatés træningen foregår i et stille og roligt tempo. Den behøver ikke at være i et fitness center – hvor der dog er mange muligheder. Det kan også foregå i din stue til en dvd-film, hvor du har muligheden for at øve øvelserne igen og igen. Slutteligt kan du også tage en personlig træner, der kan hjælpe dig godt i gang. Det vil jeg bestemt anbefale, hvis du har haft en hård fødsel, en graviditet hvor du fx har oplevet mange bækkensmerter eller har fået foretaget kejsersnit.

Grunden til at det er så vigtigt for dig at komme tidligt i gang er for, at du kan blive stærk igen. Det betyder meget, når du skal bære rundt på den lille ny. Det er som regel en hård opgave for hoften og ryggen. Derfor kommer du bedst disse situationer i møde hvis du træner din krop allerede lige efter fødslen.

Kom godt i gang

No comments yet

Skriv et svar

