Skip to content

Løb i graviditeten og efter fødslen

26. januar 2012

Et spørgsmål jeg rigtig ofte bliver stillet af mine kunder er: “hvor meget og hvor lidt skal/må jeg løbe i graviditeten, og hvornår må jeg starte op igen efter fødslen“.

Hvis vi starter med den første del af spørgsmålet, nemlig hvor meget man må løbe i graviditeten.

Såfremt du har en god graviditet, dvs. en hvor du ikke oplever bækkensmerter eller har forhøjet risiko for abort, kan du praktisk talt løbe hele din graviditet. Men der er ikke ret mange, som finder det behageligt at løbe i hele graviditeten. For selv om du er vant til at løbe, så gennemgår din krop en stor ændring rent fysisk i og med, at du får et meget større lændesvaj og et anderledes pres ned i bækkenet i takt med, at du kommer længere hen. Derfor vælger mange kvinder at stoppe med løbet, når de er ca. 6 mdr. henne. Nogen lidt før. Men der er ikke noget skidt i at fortsætte.

Hvor meget du så skal løbe afhænger af i hvor god form du er inden, at du bliver gravid. For er du vant til at løbe, kan du bedre bibeholde dit løbeniveau både mængden og hastigheden. For din krop er vant til at lave denne fysiske udfoldelse og bliver derfor ikke lige så presset, som en kvinde der ikke har løbet så meget. Det er dog vigtigt, at du ikke har en langvarig udmattende træning, for det er fundet at have en indvirkning i forbindelse med sport og abort. Så løber du meget lange ture, kan du vælge i stedet at løbe en ekstra tur og så måske fjerne nogle kilometer.

Hvad angår tempoet skal der ikke løbes intervaltræning eller løb med meget høj intensitet. Du skal være i stand til at føre en samtale imens du løber. Det betyder ikke, at hvis du et øjeblik kommer over den grænse, så er det galt. Det betyder der imod, at du skal prøve at vænne dig til at løbe i et tempo, hvor du kan blive ved i rigtig lang tid.

Når du har født og rigtig gerne vil i gang med at løbe, skal du være opmærksom på din bækkenstyrke. Det er ikke behageligt og ej heller sundt at løbe på et bækken, der ikke er tilstrækkeligt stærkt. Du skal derfor være opmærksom på, at du skal huske dine bækkenbundsøvelser i graviditeten og tiden lige efter, for så er du hurtigt tilbage i løbet. Hvis din fødsel har gået godt, og du ikke har fået kejsersnit, kan mange godt starte et løb omkring en måneds tid efter fødslen, hvis de har passet deres bækkentræning. Jeg foreslår dog altid en lille test!!

Du tager løbeskoene på og går ud og jogger stille af sted. Her skal du så være i stand til at knibe og holde på vandet. Du må ikke have fornemmelsen af at det hele tynger kraftigt ned.  Hvis dette er tilfældet. Stopper du op og går hjem for at passe din bækkentræning en uges tid endnu.

Husk at når du starter op med at løbe igen, så skal du går stille og roligt frem for igen skal bækkenets ligamenter være med på at du går i gang med en sport der har kraftige slag op i kroppen.

Vil du gerne vide mere om løb, kan du finde mere information i min bog ”Træning & Graviditet – et spørgsmål om tryghed”. Du er også velkommen til at købe min 1:1 rådgivning der også kan foregå online så vi ikke behøver et direkte møde. Du kan kontakte mig: info@kvindelivet.dk eller 21 28 05 51.

God løbetur

No comments yet

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: